سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تنهاترین تنهایی، همنشین بد است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
توحید وجود
 
خودت را بشناس ... !

 

چشم می بیند؛ بدیهی است.

خود را نمی بیند؛ بدیهی است.

چشم را فقط در آینه می توان دید؛ بدیهی است.

پس برای ادراک «من» باید آینه ای یافت.

با من بیا؛

من و تو آینه ایم. منِ حقیقی، تصویر درون آینه است.

تصویر آینه مابإزا دارد؛ یعنی واقعی هست که این تصویر، تصویر اوست؛

او کجاست ؟ او کیست ؟

خب؛ حال این من می خواهد خود را بشناسد.

برای شناخت دو چیز لازم است:

1 ـ من باید آینه را درست در مقابل او بگیرد.

2 ـ چشم او به من نگاه کند. تا من بداند که کیست.

شرط اول برای معرفت عالم کافی است. چرا ؟ چون اگر آینه ات را در مقابل او گرفتی، او به هر جا که بنگرد، چشم آینه نیز به همانجا می نگرد.

شرط دوم برای معرفت نفس لازم است. زیرا اگر چشم او به من نگاه کند، چشم من نیز به او نگاه می کند تبسم؛ معارفه ای حاصل می شود که، این همان است   .دوست داشتن

دیگر این همان است را هم نمی گوید؛ ساکت می شود؛ آرام می شود؛ مدهوش می شود؛ بیهوش می شود؛ نیست می شود؛ 

هر که شد جویای دیدار خدا

چون خدا آمد شود جوینده، لا

(در این حوالی است که اگر جویای احوالش شوی، انا الحق می گوید شرمندهوااااای).

اگر او لطفی نکند ! و چشمش را منصرف نکند؛ من، می میرد.

اما اگر منصرف کرد، باز می گردد؛ باز می گردد با خاطره ای شیرین.تبسمدوست داشتنتبسم

اگر طالب معرفتیم، باید تلاش کنیم:

اول، آینه را تمیز کنیم.

وَ جَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَ فِی آذَانِهِمْ وَقْراً[1]

 دوم، در مقابل او قرار بگیریم.

إِنَّکَ لاَ تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَ لاَ تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِینَ[2]

 سوم , دید چشم را به خود معطوف کنیم.

وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ[3]

 خب؛ بسم الله: 

فَمَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ؛

 فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً؛

 وَ لاَ یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً[4]

 

به جائی هم رسیدین، به این زیر پا هم یه نگاهی بکنین.



[1]  . سوره اسرا، 17 47.

[2] . سوره نمل، 27 / 82.

[3] . سوره بقره، 2 / 186.

[4] . سوره کهف، 18 / 110.

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سید محمد جواد 90/11/7:: 12:13 عصر     |     () نظر